design marketing strategie

DESIGN

De kracht van een sterk ontwerp.

Een sterk design geeft je merk, bedrijf of organisatie gezicht en voegt meerwaarde toe. Het zorgt voor vernieuwing, brengt het tot leven en maakt het relevant en interessant. Design raakt mensen, roept emotie op en brengt de boodschap over naar je doelgroep.​

Design.

Design is de vormgeving en presentatie van objecten, omgevingen en ervaringen. Doel is het gebruik te bevorderen of te verbeteren. Design beïnvloed niet alleen de functie, maar ook de beleving en identificatie met een merk. Design voegt waarde, betekenis en kwaliteit toe en bepaald uiterlijke kenmerken als vorm, kleur, vlakverdeling, textuur, geur, geluid, dimensie. Er zijn veel verschillende soorten design en er komen er steeds meer bij. Waarom? Omdat design een veelomvattend en belangrijk vakgebied (aan het worden) is. Wetenschappelijk is bewezen dat met het slim en efficiënt inzetten van design het gedrag kunnen beïnvloeden. Het is dan ook niet raar dat design een steeds prominentere rol krijgt in communicatie. Om je een beeld te geven met welke vormen van design wij ons bezighouden hebben we ze hieronder voor je uiteengezet.​
Design is de vormgeving en presentatie van objecten, omgevingen en ervaringen. Doel is het gebruik te bevorderen of te verbeteren. Design beïnvloed niet alleen de functie, maar ook de beleving en identificatie met een merk. Design voegt waarde, betekenis en kwaliteit toe en bepaald uiterlijke kenmerken als vorm, kleur, vlakverdeling, textuur, geur, geluid, dimensie. Er zijn veel verschillende soorten design en er komen er steeds meer bij. Waarom? Omdat design een veelomvattend en belangrijk vakgebied (aan het worden) is. Wetenschappelijk is bewezen dat met het slim en efficiënt inzetten van design het gedrag kunnen beïnvloeden. Het is dan ook niet raar dat design een steeds prominentere rol krijgt in communicatie. Om je een beeld te geven met welke vormen van design wij ons bezighouden hebben we ze hieronder voor je uiteengezet.

Grafisch design, ook wel grafische vormgeving genoemd, is een groot en belangrijk onderdeel van de visuele communicatie van je merk. Het is het proces van het vertalen van inhoud of informatie in vorm. Met tekst en beeld als materiaal wordt informatie geordend, gevormd en bewerkt zodat efficiënte communicatie mogelijk wordt.

Brand design is het gezicht van het merk, bedrijf of organisatie dit maakt het zichtbaar en tastbaar. In de designstrategie bepalen we hoe dit gezicht eruit moet zien om expressie te geven aan de gekozen positionering. Het is verwant aan corporate design maar een merk of brand kan op zichzelf staand onderdeel zijn binnen een corporate verband. Denk aan de lancering van een nieuw product, merk of winkelformule.

Verpakkingsdesign of packaging design is gebaseerd op creativiteit en inspiratie, aangevuld met merk-strategische kennis en technische knowhow. Belangrijk is te weten wat er speelt in de markt, wat werkt, wat wettelijk mag en wat productietechnisch mogelijk is. Daarnaast is het vereist de doelgroep te kennen, te weten waarom ze het product kopen en hoe ze het gebruiken. Ook van belang is hoe ziet het schap eruit, wie zijn de concurrenten en wat kenmerkt hun verpakkingen? Een goede verpakking vertegenwoordigd de merkwaarden, is opvallend en verleidt de doelgroep.

Editorial design is het vormgeving van magazines, bladen, kranten. Alles wat met andere woorden met regelmaat uitkomt en informatie overdraagt. Goed editorial design verbeterd de visuele ervaring door het creëren van hiërarchie en lay-outs die gemakkelijk te volgen en te lezen zijn. Het trekt gebruikers in de redactie en weet ze vast te houden door middel van illustraties en afbeeldingen.

Campagne design is het ontwerpen van creatieve reclame-uitingen voor online campagnes. Digitale uitingen die binnen online marketing campagnes worden ingezet om uw doelgroep te verleiden en tot de gewenste actie aan te zetten.
Campagne-uitingen zijn er in vele vormen zoals video, beeld, tekst en audio en voor verschillende apparaten en schermen zoals mobiele telefoons en computers.

Signing wordt gebruikt als term om alle fysieke communicatiemiddelen te beschrijven die worden ingezet door een bedrijf, merk of winkel om de klant te bereiken. Door middel van signing krijgt een bedrijf, winkel of merk een eigen gezicht, dit zorgt voor herkenbaarheid en identificatie bij klanten en relaties. Om te zorgen dat de signing van een bedrijf naar succes leidt, is het belangrijk dat signing overal in het bedrijf terugkeert. Hiermee wordt bedoeld dat er consistent en duidelijk gebruik gemaakt wordt van kleuren, teksten en beelden. Door het succesvol gebruik van signing wordt jouw naamsbekendheid en merkwaarde vergroot.

Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar je kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat. Zodat je waar vervolgens in alles dat je doet, doelgericht aan kunt bouwen. Een goede corporate identity geeft energie en is voor iedereen te begrijpen.

Information design een ruim begrip; dat kan gaan van significatie voor stedelijke omgevingen tot posters en editorialen illustraties. De helderheid van de boodschap die gecommuniceerd wordt is hierbij belangrijk. Datavisualisatie is een onderdeel van information design, waarbij je met een hoop gegevens op een visuele manier communiceert. Het is alles wat ook onder de noemer ‘grafisch ontwerp’ valt maar waar onderdelen als: geluid, interactie, animatie, scripting, programmering kunnen worden toegevoegd.

Motion design zijn alle bewegende beeld dat niet gefilmd, geanimeerd of getekend is. Omdat beeld het meer over neemt van tekst, speelt Motion design een steeds grotere rol bij het creëren van digitale content. Video’s en animatie zijn tegenwoordig de manier om snel informatie over te brengen en om de aandacht van de lezer/kijker vast te houden. Maar dan moet het er wel aantrekkelijk genoeg uitzien. Met Motion design zijn de mogelijkheden eindeloos.  zorgt voor duidelijkheid en helderheid.

Er is veel veranderd in de manier waarop je als merk interactie hebt met je doelgroep. De verschuiving van offline naar online interacties is aanzienlijk. Digital design is niets anders dan het creëren van de digitale wereld van je merk. Digital design vertaalt je merkidentiteit en de gedachten achter je merk naar digitale vormgeving. Het bepaalt de vorm van je online activiteiten. Het is de digitale wereld van je merk tot leven laten komen.

Webdesign is gericht op het ontwerpen van websites en presentaties voor het web. Bij webdesign moet er met veel zaken rekening gehouden worden. Een goede website moet niet alleen fraai ogen, maar vooral ook toegankelijk, gebruiksvriendelijk én vindbaar zijn in zoekmachines als Google. Want wat heb je aan een website als deze niet wordt gevonden? Het ontwerpen en vormgeven van een website is dus complex en vereist niet alleen creatieve vaardigheden, maar ook technische know-how.

bouwen aan jouw business

Klaar om samen aan je merk te werken?

Neem dan vrijblijvend contact op met Vincent (06-14 04 99 31). Bellen, mailen, appen, het kan allemaal. Wil je zelf gebeld worden op een moment wanneer het jou uitkomt? Vul dan het contactformulier dan belt hij je terug.