design marketing strategie

STRATEGIE

Wat maakt
je uniek?

Wat is de ware identiteit van jouw merk, bedrijf of organisatie? Wat maakt jouw uniek? Welke positie kies je en wat beloof je aan de mensen? Hoe bereik je de doelgroep met je communicatieboodschap? Uitsluitend met duidelijke keuzes én een sterke strategie zorg je voor het juiste beeld van je merk, bedrijf of organisatie. ​

Strategie.

Het woord strategie valt vaak. We praten er makkelijk over. Maar wat is strategie? Bedoelen we hetzelfde? VKdesign definieert een strategie simpelweg als de manier waarop een organisatie haar doelstellingen wil bereiken. Maar er bestaan veel meer definities. Dat laat zien dat het begrip strategie niet makkelijk te vangen is. Om je een beeld te geven met welke vormen van strategie wij ons bezighouden hebben we ze voor je hieronder uiteengezet.

Een marketingstrategie is een strategie die is geschreven als plan van aanpak voor alle marketingactiviteiten. De strategie wordt bepaalt als houvast om de vooraf bepaalde doelstellingen te behalen. Je kan een marketingstrategie in twee gedeelten opsplitsen: online- en offline strategie. De online strategie gaat voornamelijk over de inzet van je website en social media kanalen terwijl de offline strategie voornamelijk over pr en traditionele media kanalen gaat. 

Een communicatiestrategie opstellen doe je om te bepalen hoe jij wilt dat je organisatie met de buitenwereld communiceert. Daarbij stel je belangrijk vragen als: waarom communiceren we? Wie is onze belangrijkste doelgroep en waarom? Welke boodschap willen we overdragen? De voor een organisatie essentiële beslissing welke boodschap aan welke doelgroep en op welke manier moet worden overgebracht om de marketing – en promotiedoelstellingen te bereiken. Een goede communicatiestrategie geeft focus en helpt je met een juist en consequent verhaal de doelgroep te bereiken. Met als achterliggend doel kostbare relaties en een sterke reputatie op te bouwen.

Hoe wil je als merk overkomen, wat belooft het merk je klanten en hoe kun je als bedrijf deze belofte waarmaken? Aan de basis van een sterk merk ligt een doordachte merkstrategie. Een merkstrategie past bij de motieven en ambities van je merk, bedrijf of organisatie. Het gaat om het waarom je iets doet en waar je in gelooft. Daarnaast maakt het duidelijk waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen van je merk zich tot elkaar verhouden om maximale impact te hebben. Het hebben van een duidelijke merkstrategie maakt dat je niet alleen voor klanten interessant of aantrekkelijk bent maar ook voor medewerkers en partners. 

Zonder inhoud, geen verhaal. In de contentstrategie leggen wij een stevige basis om het verhaal van je organisatie te vertellen. De contentstrategie wordt opgezet om structuur te brengen en continuïteit te geven vanuit een langetermijnvisie. Het dwingt je om strategisch na te denken over wat het doel is van je content en welke content je waar en wanneer wilt publiceren. Wij brengen in kaart wat en naar wie je wilt communiceren, hoe we dit gaan doen en welke (online) kanalen daarvoor nodig zijn.
Branding gaat veel verder dan het ontwerpen of restylen van een logo, een huisstijl en een website. Er komt veel meer bij kijken. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de kern vertegenwoordigt. Goede branding leidt tot merkvoorkeur waardoor mensen bereid zijn meer te betalen voor een product of dienst. Eenmaal klant blijven klanten door merkvoorkeur langer loyaal en verrichten zij vaker herhaal aankopen. Mensen verbinden zich aan bepaalde merken vanwege de associaties die een bepaald merk oproept.

Door middel van merkpositionering claim je een positie in het hoofd en het hart van de mensen die in aanraking komen met je merk. Het liefst een eigen plek. En niet zomaar een eigen plek: een hele waardevolle, onvervangbare eigen plek. Merkpositionering gaat over een diepere connectie tussen jouw merk en jouw doelgroep. Die connectie ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de connectie.
Zo’n kenmerkende plek claimen vereist hele scherpe keuzes in hoe je gezien wilt worden en bekend wilt staan. Hoe scherper het beeld is dat je van jouw merk creëert, hoe beter je mensen helpt om jouw merk in het juiste hokje te plaatsen… want hokjes denkers zijn we tenslotte allemaal.

Met een sterke designstrategie kun je punten maken. Waar moet een sterk design aan voldoen om het juiste gevoel over te brengen? Hoe ben je duidelijk jezelf en duidelijk anders dan je concurrenten? De designstrategie beschrijft de visuele kaders en de creatieve ruimte van je merk. Het geeft visuele richting aan iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van communicatie.
Designstrategie is het gezicht van het merk, bedrijf of de organisatie. Dit maakt het zichtbaar en tastbaar. In de designstrategie bepalen we hoe dit gezicht eruit moet zien om expressie te geven aan.

Een nieuw product of dienst in de markt zetten, je naamsbekendheid vergroten of een evenement organiseren; een goede communicatiecampagne is hierbij van essentieel belang. Een goede communicatiecampagne heeft een duidelijke start en einde; een campagne is tijdelijk. Van belang is dus een concept te bedenken, wat past bij de tijd en het geformuleerde doel.

Social media kan een aanzienlijke rol van betekenis spelen in het succes van jouw nieuwe product, dienst of bedrijf in het algemeen, maar dan moet je het wel serieus aanpakken. Door een social media strategie toe te voegen aan een contentstrategie, ga je op het gebied van communicatie gestructureerder te werk. Niet elke activiteit of kanaal past bij de doelgroep die je wilt bereiken of de boodschap die je over wilt brengen.
Rebranding is het herpositioneren van je merk. Soms is een rebranding een kleine make-over; een ander kleurtje of lettertype. Een enkele keer, wordt het heel groots aangepakt compleet met een nieuwe bedrijfsnaam. Het gaat vaak over een verandering. De aanleidingen voor een rebranding of herpositionering kan heel verschillend zijn. Een reden kan zijn dat de organisatie een andere positie in de markt moet innemen, een nieuwe strategie, identiteit en klantbelofte heeft of dat de huidige uitstraling niet meer voldoet. Bij VKdesign is rebranding bijna dagelijkse kost. We weten wat er bij komt kijken en helpen je er graag verder mee.

bouwen aan jouw business

Klaar om samen aan je merk te werken?

Neem dan vrijblijvend contact op met Vincent (06-14 04 99 31). Bellen, mailen, appen, het kan allemaal. Wil je zelf gebeld worden op een moment wanneer het jou uitkomt? Vul dan het contactformulier dan belt hij je terug.